skip to Main Content
تقسيط فاتورة الكهرباء

تقسيط فاتورة الكهرباء كاش أو أونلاين على 24 شهر!

شغل التكييف في الصيف براحتك أو الدفاية في الشتاء، وفي الحالتين ما تشيلش هم دفع الفاتورة عشان دلوقتي تقدر تدفعها بالقسيط عن طريق شركة أدڤا  -أول شركة تقسيط خدمات في مصر- من خلال خدمة تقسيط فاتورة الكهرباء اللي بتقدمهالك الشركة على أطول فترة سداد بتوصل لـ24 شهر ومن غير شروط معقدة.

تقسيط فاتورة الكهرباء 

عشان شركة أدڤا هدفها تسهيل الحياة على عملائها، ولأنها عارفة أن مع الحر وتشغيل التكييفات فترة طويلة هتجيلك فاتورة الكهرباء مرتفعة وممكن ساعتها تكون مش عايز تدفعها كاش أو ما تكونش عامل حسابك على مبلغ كبير. أو ممكن فجأة تحتاج تقسيط مديونية الكهرباء في حال كان العداد مش شغال لفترة طويلة أو لو عليك فواتير كبيرة.

أدڤا هتدفعلك الفاتورة مهما كان مبلغها، وبالطريقة اللي أنت بتدفع بيها سواء في شركة الكهرباء أو أونلاين، وبعد كده أنت هتقوم بـتسديد فاتورة الكهرباء بالتقسيط على فترة السداد اللي تختارها بنفسك واللي بتبدأ من 6 شهور وحتى 24 شهر لشركة أدڤا.

خطوات دفع فواتير الكهرباء بالتقسيط

عشان تدفع فاتورة الكهرباء بالتقسيط من خلال أدڤا هتتبع خطوات بسيطة، وهي إنك هتدخل على خدمة تقسيط الفواتير وبعد كده تملى البيانات دي:

  • كتابة اسمك الأول والأخير.
  • بعد كده هتكتب رقم موبايلك.
  • بعدين هتختار نوع الفاتورة (فاتورة الكهرباء.)
  • بعد كده لو عايز تكتب أي معلومات إضافية، تقدر تكتبها براحتك.
  • والخطوة اللي بعد كده هتكتب إجمالي التكلفة اللي محتاج تقسطها.
  • وآخر خطوة تختار خطة الأقساط الأنسب ليك من بين الخطط المتاحة، واللي هي: (6 شهور – 9 شهور – 12 شهر – 18 شهر – 24 شهر.)
  • بعد كده اضغط على “قدم طلبك”، وهنتواصل معاك في شركة أدڤا خلال 30 دقيقة وبحد أقصى 48 ساعة.

طريقة تسديد فاتورة الكهرباء بالتقسيط

ما تشيلش هم طريقة دفع فاتورة الكهرباء بالقسط من خلال شركة أدڤا؛ عشان مهما كانت طريقة دفعك للفاتورة الشركة هتسدد عنك المبلغ كامل، وبتم عملية الدفع بطريقتين، هما:

  • الطريقة الأولى: لو بتدفع فاتورة الكهرباء عن طريق الإنترنت (أونلاين)؛ فأدڤا هتدفعها بالنيابة عنك.
  • الطريقة الثانية: أما لو بتدفعها في شركة الكهرباء نفسها؛ فأدڤا هتبعت مندوب للشركة عشان يدفع المبلغ نيابةً عنك.

وفي الحالتين لازم تقدم إيصال دفع للكهرباء قديم علشان بيكون عليه كود بتدفع أدڤا من خلاله الفاتورة.

**يرجى العلم أن قيمة الأقساط ممكن تختلف بناءً على المعلومات المالية الخاصة بالعميل.

شروط تسديد فاتورة الكهرباء بالتقسيط

عشان لو اتأخرت كتير في دفع فاتورة الكهرباء ممكن تتقطع عليك؛ شركة أدڤا تقريبًا مش بتطلب منك شروط عشان تقسيط فاتورة الكهرباء في أسرع وقت ممكن؛ فكل اللي عليك تعمله عشان تسديد فاتورة الكهرباء بالتقسيط:

  • تقديم بطاقتك الشخصية (سارية المفعول.) 
  • تقديم إيصال كهرباء قديم علشان بيكون عليه كود بندفعلك بيه فاتورة الكهرباء، واللي بنكون محتاجين منك تعرفنا بتدفعها كاش ولا أونلاين عشان نتبع نفس طريقتك في الدفع.
  • وكمان لازم تقدم إثبات مصدر الدخل، واللي بيكون أي مستند من دول: مفردات مرتب أو كشف حساب بنكي، رخصة عربيتك أو السجل التجاري وبطاقة ضريبية، إيجار موثق في الشهر العقاري، المعاش، وبطاقة ائتمان أو تسهيل بنكي، شهادة أو وديعة بنكية، أو عضوية نادي.

وبكده نكون وصلنا لنهاية موضوعنا وعرفناك طريقة وشروط تقسيط فاتورة الكهرباء من خلال شركة أدڤا، نحب نعرفك كمان أنك تقدر تقسط أكتر من خدمة في نفس الوقت مع شركة أدڤا، يعني مع تقسيط فاتورة الكهرباء تقدر كمان تقسط مصاريف رخصة القيادة، وتقسيط فاتورة المياه والغاز، وتقسيط فاتورة الموبايل والإنترنت والتليفون الأرضي، وتقسيط التقديم على الخدمات زي تقسيط عداد المياه وعداد الكهرباء والغاز، وغيرها من الخدمات.