skip to Main Content
تقسيط فاتورة الغاز

تقسيط فاتورة الغاز على 24 شهر بدون شروط أو تعقيدات

دلوقتي بقى ممكن تسدد فاتورة الغاز مهما كانت التكلفة مرتفعة بالقسط من غير ما تدفع المبلغ كامل كاش من خلال خدمة تقسيط فاتورة الغاز اللي بتقدمهالك شركة أدڤا -أول شركة تقسيط خدمات في مصر- على أطول فترة سداد حتى 24 شهر بأسهل الإجراءات وأبسط الخطوات وأقل سعر فائدة، عشان ما تضطرش تزنق نفسك ولا تشيل هم الاستخدام بعد كده.

تقسيط فاتورة الغاز

جاتلك فاتورة الغاز الشهر ده عالية وماكنتش عامل حسابك تدفع كاش ومافيش غنى عن استخدام الغاز بشكل يومي طول السنة ومش عايز تتعرض لأي موقف زي فصل الغاز عنك؟ أدڤا عملت حساب الموقف ده وهتسددلك المبلغ كامل مهما كان.. إزاي؟

بدايةً، شركة أدڤا بتقسط خدماتها لآلاف العملاء في جميع محافظات مصر بتمويل يصل إلى 5 مليون جنيه او أكثر بناء على مصدر الدخل، واللي بيحصل أنها بتدفع نيابةً عنك المبلغ اللي مطلوب منك كامل للخدمة اللي عايز تقسطها، واللي في حالتك هي دفع فاتورة الغاز بالتقسيط، وبعد كده أنت بتسدد المبلغ اللي اتدفع لأدڤا على فترات سداد طويلة ومرنة بتختارها بنفسك بتبدأ من 6 شهور وحتى 24 شهر.

طريقة تقسيط مديونية الغاز 

بتدفع فاتورة الغاز فوري أو بتدفع فاتورة الغاز أونلاين، أيًا كانت الطريقة تقدر من خلال أدڤا  تقدم على تسديد فاتورة الغاز بالتقسيط، وبعد كده هيكون قدام أدڤا طريقتين تسددلك من خلالهم فاتورة الغاز بالقسط، وهما:
– الطريقة الأولى: لو بتدفع فوري أو كاش في شركة الغاز؛ فشركة أدڤا هتبعت معاك مندوب يدفع بدالك المبلغ المطلوب منك كامل.
– الطريقة الثانية: أما لو بتدفع أونلاين فشركة أدڤا هتدفع مكانك فاتورة الغاز المطلوبة منك كاملة بالطريقة نفسها. ولازم في الطريقتين يكون معاك فاتورة غاز قديمة مدفوعة.

خطوات دفع فواتير الغاز بالتقسيط

استكمالًا للتسهيلات اللي شركة أدڤا بتقدمهالك؛ خطوات التقسيط معاها كمان ما بتاخدش ثواني وبتقوم بيها وأنت في مكانك، واللي أول خطوة فيها أنك تضغط على تقسيط الفواتير وبعد كده تملى البيانات دي:

  • أولها أنك هتكتب اسمك الأول والأخير.
  • بعد كده تكتب رقم موبايلك.
  • بعدين تختار نوع الفاتورة (فاتورة الغاز.)
  • وبعدها لو عايز تكتب أية معلومات إضافية.
  • وتكتب كمان إجمالي التكلفة اللي محتاج تقسطها.
  • وآخر خطوة تختار خطة القسط المناسبة ليك من بين الخطط المتاحة، واللي هي: (6 شهور – 9 شهور – 12 شهر – 18 شهر – 24 شهر)، واضغط على “قدم طلبك”، وهنتواصل معاك في شركة أدڤا خلال 30 دقيقة وبحد أقصى 48 ساعة عشان نبدأ إجراءات التقسيط.

شروط دفع فاتورة الغاز بالتقسيط

 لأن شركة أدڤا عارفة أن في خدمات كتيرة ما ينفعش تستنى ولازم تدفع بشكل فوري زي فاتورة الغاز اللي لو ما اتدفعتش ممكن تتفصل عنك؛ أدڤا مش بتطلب منك غير 3 ورقات بس عشان تقسيط مديونية الغاز، وهي:

  • بطاقتك الشخصية (سارية.) 
  • تقديم إيصال غاز قديم.
  • إثبات مصدر الدخل، واللي بيكون أي مستند من دول: مفردات مرتب أو كشف حساب بنكي، أو عضوية نادي، أو رخصة عربيتك، أو السجل التجاري وبطاقة ضريبية، أو إيجار موثق في الشهر العقاري، أو المعاش، أو بطاقة ائتمان أو تسهيل بنكي، أو شهادة أو وديعة بنكية.

وبكده نكون عرضنالك كل حاجة تخص تقسيط فاتورة الغاز، تقدر كمان مع تسديد فاتورة الغاز بالتقسيط تقسط أكتر من خدمة مع شركة أدڤا في نفس الوقت زي تقسيط فاتورة الكهرباء أو دفع مخالفات المرور بالتقسيط أو أي خدمة أخرى عايز تقسطها.